Matnyttig läsning och bildmaterial som väcker åtanke

The Guardian är en dagstidning och nyhetssajt som riktar sig till en bred publik med intresse för både färska nyheter och livsstilsartiklar. The Guardian har funnits i olika format ända sedan 1821 och är därmed en av Storbritanniens äldsta nyhetsförmedlare. Tidningen finns fortfarande i tryckt format och utkommer dagligen, men idag ligger också stort fokus på att skapa en intressant nyhetssajt online.

Screen Shot 2017-03-07 at 10.45.07

Exempel på startsida hos The Guardian

 

Blandade ämnen för en bred målgrupp

Det övergripande ämnet som The Guardian rapporterar om är nyheter. Färska nyheter i korthet är det som ligger överst på hemsidan under rubriken ”headlines” och hamnar i det första blickfånget. Där ligger både lokala brittiska nyheter och internationella nyheter samt dagens väder. Om något som anses extra relevant inträffar, huvudsakligen i Storbritannien, så kan ”headlines” ersättas överst på sidan med ett specialinslag om just detta ämne. Utöver det finns det när man rullar ner på sidan fördjupade artiklar i nyhetsämnen, sportnyheter och därutöver en uppsjö av mer livsstilsinriktade artiklar om allt från mode och hälsa till resor, sport och matlagning. Dessutom finns det ett omfattande material som inte är direkt textbaserat att fördjupa sig i om man har ett specialintresse, med allt från dokumentärfilmer och matlagningsvideor med recept till onlinedejting.

Även om The Guardian har en väldigt bred målgrupp så kan man ända se en skillnad i vilka deras inlägg riktar sig till, jämfört med t.ex. NY Times. De riktar sig till en yngre målgrupp, ca. 40 år och yngre, som är intresserad även av livsstilsinlägg och inte bara rena nyheter. De håller också en förhållandevis alldaglig ton och riktar sig därmed inte t.ex. mot en mer välutbildad målgrupp. Då språket som används är engelska utökas målgruppen markant jämfört med om man hade använt ett mindre vanligt språk. De här kan läsas av nästan hela världen, så man når en global målgrupp.

 

Texter för både information och fördjupning

Texterna är skrivna med målgruppen i åtanke. Det är förhållandevis övergripande utan att använda ett alltför avancerat språk, men fortfarande med tillräckligt mycket djup för att vara intressant för målgruppen. Det känns aldrig simpelt eller nedvärderande. Färska nyheter levereras i ett kortfattat format, anpassat till dagens tunga informationsflöde medan dokumentärartiklar går mer på djupet. Texterna ger intryck av att vara ordentligt skrivna och korrekturlästa med fokus på att använda ett korrekt och lättförståeligt språk. Detta ger ett seriöst intryck och gör att det ändå känns som att man befinner sig på en högkvalitativ sajt trots den mer avslappnade inriktningen.

 

Bildmaterial som väcker åtanke

Sajten har mycket bilder, de flesta artikelrubriker på startsidan har en egen bild som lockar till att klicka på artikeln och läsa vidare. Ofta är bilderna ganska enkla, föreställande något som har mer eller mindre med artikelns innehåll att göra, men kan också vara porträtt av någon som blivit intervjuad eller av en känd profil med anknytning till texten. Till de mer fördjupade reportagen har det även lagts vikt på att skapa ett intressant bildmaterial, särskilt till resereportage. Här används exotiska bilder som både väcker inspiration och frågor samt en vilja att själv utforska det som artiklarna beskriver. Utöver bara att förstärka artiklarnas intryck finns det även en underrubrik som heter ”Pictures” där fokus ligger på bildmaterialet. Under ”Pictures” finns bildreportage med diverse teman, allt från resereportage från Australien till reportage från hundutställningar och barnsjukhus. Här får bilderna sköta det största jobbet och kompletteras endast av korta texter. Varje dag publiceras också ett album med ”dagens bästa bilder”, som är extra starka bilder från händelser som har präglat dagen. Detta är vackert fotografimaterial som både är informativt, väcker känslor och åtanke.

Videomaterialet är omfattande och känns seriöst och informativt. Det är anpassat till målgruppen och inte baserat på skämtvideor. Det finns många dokumentärfilmer på 20-30 min om viktiga ämnen som känns relevanta. Dokumentärfilmerna är gjorda av oberoende filmskapare och publiceras av The Guardian med stöd av the Bertha Foundation i ett försök att ge läsaren bättre förståelse för omvärlden och de problem och konflikter som pågår i vardagen. Det finns också en uppsjö av korta, dagliga nyhetsinslag som både behandlar de nyheter som tas upp i artiklar och även fördjupar vissa aspekter av den skriva texten. Utöver detta finns det videofilmer med ett mer kulturellt innehåll samt intervjuer med kända profiler, livsstilsrelaterade inslag och teknologi samt sportnyheter. Det är en fördel att man får klicka sig fram till dessa nyhetsklipp och att de inte spelas upp automatiskt när man öppnar hemsidan eller en artikel.

Några exempel på dokumentär filmer från The Guardian:

The Internet Warriors

If I die on Mars

Själva hemsidans formgivning är gjord med målgruppen i åtanke. Designen ger ett mer avslappnat intryck än både BBC News och framför allt NY Times. Detta förmedlas dels genom färgvalen på hemsidan och genom att man endast använder gemener för sidans underrubriker och logotypen. Bilder och videoklipp fungerar som tempoväxlare på startsidan och blandar upp innehållet och behåller läsarens uppmärksamhet.

 

När reklam gör mer skada än nytta

Åtminstone när den här analysen skrivs så kör The Guardian en stor kampanj för att få fler att betala för det innehåll de nyttjar på webbplatsen. Detta görs genom stora och väl synliga annonser som uppfordrar läsaren att bli prenumerant eller donera en engångssumma. Jag kan definitivt förstå detta och att det är svårt för dagstidningar att överleva när allt mer nyheter konsumeras online, men samtidigt tycker jag att det i det här fallet tar upp för mycket plats och distraherar läsaren från upplevelsen på webbplatsen. Om annonserna bara gör läsaren irriterad så är det inte särskilt sannolikt att de har så stor effekt.

Screen Shot 2017-03-07 at 10.48.55

Screen Shot 2017-03-07 at 10.49.01

Exempel på reklamtexter som förekommer överallt på hemsidan

 

Spridning på sociala medier

The Guardian drar nytta av den stora spridningen som sociala medier har idag genom att de vid varje artikel har valt att lägga snabblänkar för att dela artikeln på en mängd olika plattformar inklusive Facebook, Twitter, Linkedin och Pinterest. När folk delar artiklarna på sociala medier får man en helt ny räckvidd och når människor som kanske inte skulle uppsöka The Guardians hemsida annars. Hemsidan erbjuder inget eget kommentarsfält för de olika artiklarna, men i och med att det finns så många alternativ för att dela innehållet på sociala medier så finns det stor möjlighet att artiklar och videoklipp börjar diskuteras på andra plattformar. Detta kan vara både bra för att öka spridningen av materialet, men kan också urarta och bli svårt att moderera.

I stort sett är detta en meningsfull webbsida med mycket matnyttig läsning. Både text, bild och videoklipp känns högkvalitativt och lättillgängligt för en bred publik. En av webbsidans styrkor är att den utöver direkta nyhetsinslag också erbjuder ett mer underhållningsinriktat material som gör att en större målgrupp kan hitta relevant läsning. Helheten är seriös med en lätt ton och det enda jag har att anmärka på är irriterande reklaminslag, som i huvudsak försöker locka prenumeranter. The Guardian får 4 av 5 tidningspressar i betyg som nyhets- och mediewebb 2017.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s