6 saker du inte visste om SUP yoga – sommarens bästa träning!

Bildresultat för sup yoga

Stand up paddle boarding (SUP) är här för att stanna och nu kan du lägga till en extra dimension i träningen genom att göra yoga på brädan, så kallat SUP yoga. Det är den perfekta träningen för soliga sommardagar på stranden och stärker både balans och sinne, samtidigt som hela kroppen får en välgörande workout. Här har vi sammanfattat SUP yoga i 6 enkla steg för att hjälpa dig att komma igång:

1. Vad är stand up paddle boarding?

Stand up paddle boarding (SUP) är en ganska ny sport som härstammar från Hawaii och som har utvecklats från den traditionella surfingen. Paddelsurfare står upp på brädan hela tiden, till skillnad från vanliga surfare som inväntar en våg som kan ge hastighet och föra dem framåt. Paddelsurfare använder en paddel för att bygga upp hastighet och därmed kan man paddelsurfa även på ställen där det inte är vågor. Diverse olika varianter och tävlingsformer har utvecklats så som SUP forsränning, SUP sightseeing och SUP yoga.

stand-up-paddle-3.jpg

2. Vad är yoga?

Yoga som träningsform har fullkomligt exploderat i den västliga delen av världen de senaste åren. Yoga härstammar från Indien och består traditionellt av åtta ”steg” som finns beskrivna i de gamla hinduistiska Vedaskrifterna. Dessa ”steg” inkluderar t.ex. själslig upplysning, meditation, andningsövningar och asana, utförandet av de olika ställningar som vi idag förknippar med träningsformen yoga. Det finns nu en uppsjö av olika yogainriktningar, som ashtanga, bikram, hatha, kundalini och vinyasa, som alla har olika fokusområden. Det de har gemensamt är att man under ett pass genomgår flera olika ställningar som dels är utvecklade för att stärka kroppen, men också för att tillåta meditation och att hitta ett inre fokus. SUP yoga kan utgå från olika inriktningar, eller en kombination av flera. Det ursprungliga ändamålet med yoga är att uppnå moksha (frihet, frigörelse), men idag är yoga för många huvudsakligen en träningsform för att hålla kroppen smidig, minska stress och öka välbefinnande.

Yoga-Session.jpg

3. Vad händer när man kombinerar SUP och yoga?

Kombinationen av SUP och yoga ger en unik träningsform som minst sagt är en extremsport för balanssinnet! SUP yoga lägger till en extra dimension till både paddelsurfing och yoga för dig som lätt blir uttråkad eller söker nya utmaningar. Väder, vind och vatten gör att det krävs ett extra fokus för att hitta rätt i de olika yogaställningarna. Underlagets rörlighet maximerar också utbytet av de olika ställningarna och resulterar i en utmärkt coreträning (mage och rygg).

4. Vilken utrustning behöver jag?

Bildresultat för sup boards

För att göra det lättare att hålla balansen är SUP brädan betydligt större än en vanlig surfingbräda. Den är både bredare, längre och tjockare. Det finns både brädor som är uppblåsbara och fasta, som en traditionell surfingbräda. Generellt ger fasta brädor bättre glid i vattnet än de uppblåsbara vilket är bra att veta om du vill använda brädan till mer än bara yoga. Uppblåsbara brädor har dock den stora fördelen att de kan transporteras i en ryggsäck. Det finns inga speciella brädor för just SUP yoga utan valet beror på vad du i övrigt vill använda brädan till. En ny bräda kan kosta allt från 5-15 000 kr.

Paddeln är en lång paddel, anpassad efter din egen längd, men ofta runt 2 meter lång. Allt efter som paddelsurfing har ökat i popularitet så har det kommit fler budgetalternativ av paddlar, dessa är oftast gjorda av aluminium medan de dyrare alternativen är gjorda av kolfiber. Man får räkna med priser från 250 kr för en aluminiumpaddel och från 2000 kr för en kolfiberpaddel. En paddel är i sig inte nödvändig för just yoga, men kan ändå rekommenderas för att kunna ta sig runt på brädan.

Då utrustningen är en stor investering kan det mycket väl löna sig att besöka ett surfcenter och höra om de anordnar SUP yoga. Det blir allt vanligare runt om i landet och då ingår för det mesta all utrustning man behöver. Här följer några länkar till surfcenter som anordnar SUP yoga i några av våra största städer:

5. Kläder efter väder!

Då både vädret och vattentemperaturen kan vara mer eller mindre behagligt under den svenska sommaren så är det kläder efter väder som gäller. Känner du dig säker på att balansera på brädan och inte räknar med att bli våt så går det utmärkt med vanliga yogakläder eller t.o.m. badkläder om det är varmt. Är du däremot nybörjare, och särskilt om vattnet fortfarande är kallt, så kan det behövas en tunn våtdräkt. Huvudsaken är att du kan röra dig fritt i det du har på dig!

6. Gör andra övningar för att förbereda dig för brädan

Om man inte har tidigare erfarenhet av paddelsurfing så kan det hjälpa att förbereda sig med några enkla övningar på gymmet för att stärka sin balans samt rygg och mage för att ge sig själv bättre förutsättningar för att klara yogaställningarna på brädan. Du får givetvis störst utbyte av träningen om du kan fokusera mest på yogan och mindre på bara att hålla balansen på brädan. De flesta gym har olika redskap för att träna balansen, så som balansbollar och balansplattor. Dessa går utmärkt att lägga till i den vardagliga träningen, prova t.ex. att lyfta vikter medan du står på en balansplatta. Coreträning syftar till att stärka de stora muskelgrupperna i bålen, d.v.s. huvudsakligen mage och rygg. Det kan göras både genom avancerade övningar på gymmet och enklare övningar hemma, hitta ett träningsprogram som passar dig!

Bildresultat för sup board sunset

Så efter några enkla förberedelser under våren, tveka inte att testa SUP yoga i sommar! Det är en träningsform som är både rolig och utmanande och samtidigt ger en skön naturupplevelse. Kan du samtidigt dra nytta av yogans förmåga att minska stress och öka ditt välbefinnande i vardagen så har du den perfekta allround träningen för en skön och harmonisk sommar!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s